Vår arbeidsmåte

 

Vår Arbeidsmåte

hjemmeside-2.jpg

Omsorg, lek og læring er elementer som beskriver vårt helhetlige læringssyn. Disse tre elementene er alltid tilstede i vårt arbeid med barn, og de er alle avhengige av hverandre.

Vi forholder oss til rammeplanen som alle barnehager er pålagt, med kunst og kreativitet som en ramme rundt alle fagområdene. Hovedteorien vi bygger vår praksis på er Lev Vygotskys sosiokulturelle-læringssyn, med inspirasjon fra “The Reggio Emilia Approach”.


Lev Vygotsky

I Ruseløkka barnehage jobber vi etter Lev Vygotskys sosiokulturelle-læringssyn. Læring skjer ikke i ett vakuum. Det er tre nødvendige faktorer som må være til stede i en læringssituasjon: kamerater, verktøy og rom.

Vygotsky mener læring er en totrinns prosess, at den skjer to ganger. Først på det sosiale plan, så på det individuelle plan. Barn lærer først og fremst i sosialt samspill med kamerater. Læring skjer konstant mens barn er i aktivitet. Så lenge barn gjør noe, lærer de. Både når de leker og når de jobber. Derfor er det også viktig at vi observerer, dokumenterer og reflekterer over alt det barna gjør gjennom dagen.

Through others we become ourselves
— Lev Vygotsky

Hvis vi ønsker at barn skal gjøre noe, altså lære, må vi gi dem noe å ”gjøre” med. De trenger tilgjengelig verktøy og materialer de kan bruke og som er meningsfulle for dem i ulike situasjoner. I tillegg til kamerater og verktøy trenger barn rom. Rom som stimulerer både inne og ute. Det er vårt ansvar som voksne å alltid tilrettelegge for optimal læring, ved å sørge for at alle barna har kamerater, verktøy og rom som fungerer og som er tilpasset deres behov.

Noe av det viktigste for oss er å støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær. Vi bygger vårt arbeid på en lyttende pedagogikk som betyr at de voksne må være lydhøre for barns undring og kunnskapssøking.

Det er viktig for oss å tilrettelegge for barns medvirkning slik at de kan være aktive og medskapende, med mulighet for å delta i sin egen læring og utvikling i sammen med «en kamerat» i et inkluderende fellesskap.

The Reggio Emilia Approach

hjemmeside-13.jpg

I Ruseløkka barnehage har vi også latt oss inspirere av «The Reggio Emilia Approach». En filosofi og tanke om barns læring som har sitt opphav i byen Reggio Emilia i Nord-Italia og det kommunale barnehageprosjektet. Noen av de sentrale begrepene/verktøyene som benyttes i det pedagogiske arbeidet er De tre pedagoger, dokumentasjon og prosjektrettet arbeid.

De tre pedagoger: Barnet, den voksne, rommet.

Barnet er den sentrale aktøren i barnehagen. En aktiv deltager i sitt eget liv, sin egen utvikling og læring. Et barn er født med et enormt potensiale for læring og endring, og et mangfold av følelsesmessige og intellektuelle ressurser. Gjennom sin medfødte nysgjerrighet, kreativitet og sitt naturlige vitebegjær vil barn alltid prøve seg fram gjennom alle sine sanser, for å «vokse et hode høyere». De prøver ut hypoteser, lærer seg strategier, feiler, og prøver igjen. Barnet møter verden på samme måte som forskere, og gjennom leken prøver de ut sine nye oppdagelser og kunnskaper. 

The teacher must adopt the role of facilitator, not content provider
— Lev Vygotsky

Den voksnes oppgave i barns læringsprosesser vil først og fremst være som tilrettelegger, planlegger og som undrende medforsker. 

Vi har fokus på å være ydmyke overfor barnas innspill og væremåte. Vi skal lytte i stedet for å snakke, stille spørsmål i stedet for å gi svar, vise nysgjerrighet i stedet for å gi informasjon og oppmuntre til utforsking i stedet for å bare overføre kunnskap.

I tillegg er vi voksne alltid rollemodeller som bidrar gjennom egen væremåte til barns læring av sosiale ferdigheter. Vi må være aktive og tydelige for å skape et inkluderende sosialt miljø.

hjemmeside-3.jpg

Rommet som den tredje pedagogen er ikke det uten tilrettelegging. Alle rom skal tilby barn mulighet for lek og utforsking. Det må finnes tilbud til alle barn uavhengig av alder, kjønn, funksjonsnivå, interesser osv. Det må finnes materialer og verktøy som inspirerer til aktivitet som er tilpasset de barna som skal være der. I følge Vygotskys sosiokulturelle læringsteori skjer det ingenting uten aktivitet. Rommet må invitere barn til å ville eksperimentere, undersøke og utforske. Vi er for tiden i gang med en spennende prosess i forhold til rommene, og mye nytt og spennende er på vei!